marți, mai 13, 2025
Acasă Blog Pagina 8

De ce succesul antreprenorial necesită de multe ori o sincronizare perfectă

0
sincronizare perfecta blog Doru Dima
De ce succesul antreprenorial necesită de multe ori o sincronizare perfectă

Uneori, fereastra de oportunitate pentru a revoluționa o industrie nu rămâne deschisă prea mult timp. În rândurile de mai jos aflați povestea extrem de interesantă a lui Robin Knox, fondator și CEO Boundary. Reprezintă o lecție despre oportunități, sincronizare și, bineînțeles, puțin de sanșă.

În 2012, am pus bazele unei companii de agrement și mi-am dat seama că nu ne permiteam sistemele Point of Sale (POS) mobile de pe piață, așa că l-am rugat pe prietenul meu Paul Walton să creeze un astfel de sistem în forma unei aplicații pe iPad. În scurt timp, sistemul a fost remarcat de alți comercianți care și-l doreau și ei și astfel, am avut deodată o nouă afacere la dispoziție, Intelligent Point of Sale (IPOS). Am dezvoltat afacerea timp de 4 ani, până să fie achiziționată de iZettle în 2016, care a fost la rândul său achiziționată de PayPal în 2018 pentru 2.2 miliarde de dolari.

După succesul cu IPOS, Paul și cu mine am lansat o nouă afacere, Boundary, vizând revoluționarea pieței de securitate a locuinței. Totuși, când privesc în urmă la călătoria mea antreprenorială de până acum și la drumul pe care îl voi urma cu noua noastră afacere, constat că definiția noastră a „succesului” antreprenorial este adesea o chestiune de sincronizare. Iată de ce…

Cheia succesului antreprenorial este să știi când să profiți de ocazie

Uneori antreprenorul alege afacerea, iar alteori afacerea îl alege pe antreprenor. Ideea mea era să am o companie de paintball, nu o platformă de SaaS, dar oportunitatea IPOS mi-a acaparat în scurt timp atenția. Am făcut cercetare de piață și ne-am dat seama că nu aveam prea multă concurență pentru produsul nostru.

Am început lucrul la acesta la final de 2012 și până în iulie 2013 ne-am lansat produsul și am avut primii clienți plătitori. Am construit un site web și ne-am ocupat de SEO pentru a ne crește cota pe motoarele de căutare. Am postat pe forumuri furnizând link-uri către site-ul nostru și am realizat o listă de aproximativ 100 de contacte. O parte din acestea au devenit beta testeri pentru noi, iar o parte erau de acord să devină clienți la data lansării. Am sesizat oportunitatea noastră și am acționat cât de repede am putut.

La fel, odată cu noua noastră afacere, planul era să ne luăm mai mult timp liber, dar în timp ce eram în vacanță mi-a venit o idee care nu îmi dădea pace. Am avut o experiență dezamăgitoare pentru clienți după ce am instalat un nou sistem de securitate la mine acasă, apoi am văzut câteva modalități noi de a comercializa sistemele de securitate în timp ce eram în Statele Unite și asta m-a pus pe gânduri.

I-am spus lui Paul despre idee și el era dornic să o pună în practică. Nu am fost sigur inițial dacă ar trebui să lansez o nouă afacere atât de curând, dar știam că avem o fereastră de oportunitate pentru a revoluționa piața, care nu va rămâne deschisă prea mult timp. Apoi m-am entuziasmat de perspectiva că ne vom construi propriul produs electronic pentru piața de consum și că vom rezolva problemele pe care le-am experimentat chiar eu, așa că am trecut la atac.

Să știi când să delegi

Consider că am o capacitate înnăscută de a delega. Mi se pare ușor să recunosc în ce zonă timpul și talentul meu sunt cel mai bine cheltuite în beneficiul unei afaceri, dar știu că partenerul meu de afaceri Paul a întâmpinat dificultăți în acest sens la vremea respectivă. Ca să înțelegi mai bine, o perioadă lungă de timp, Paul a fost singurul inginer de software din companie și a construit platforma de la zero – era creația sa. A durat ceva timp până să învețe să încredințeze sarcini altor dezvoltatori de software, cu diferite specializări, dar apoi a prins gust pentru a-și construi o echipă de talente care să îl susțină și să aibă alte persoane care să-l ajute să obțină mai mult decât credea că este posibil.

Acestea fiind spuse, am descoperit că oamenii constituie provocarea cea mai mare într-o afacere și este foarte dificil să ai dreptate tot timpul. Am realizat niște decizii de angajare strălucite, uneori fiind vorba de oameni care, pe de o parte, nu erau pe deplin calificați pentru o funcție, dar aveau o adevărată sete de succes. Am făcut și alte angajări care arătau grozav pe hârtie, dar pur și simplu nu au dat roade. De aceea, angajarea printr-o comisie poate reprezenta o greșeală. După un timp, însă, înveți să ai încredere în propriile instincte.

Să știi când să cauți o investiție

Cu IPOS, am inițiat afacerea. Prietena mea (care între timp mi-a devenit soție) a preluat conducerea afacerii de paintball, care ne-a asigurat un venit. Am luat un împrumut pentru afaceri mici de la The Prince’s Trust, dar ne-am menținut costurile scăzute, știind că marjele unei afaceri SaaS sunt ridicate. M-am ocupat de asistența pentru vânzări și tehnologie, iar Paul a lucrat la dezvoltare – formula aceasta a funcționat.

În scurt timp, am închiriat un birou de mici dimensiuni într-un centru de afaceri și imediat ce am început să câștigăm suficient, am început să angajăm oameni în zonele unde aveam mai mare nevoie de susținere. Aveam în jur de 16 angajați și 500 de clienți până să considerăm că a venit momentul pentru o investiție externă – o investiție providențială de 500 000 de lire sterline în 2015.

Prima mare provocare a fost să ne dăm seama ce vom face cu banii. În cele din urmă, aceștia ne-au permis să construim o echipă de management care ne-a oferit posibilitatea de extindere și mai mult buget pentru marketing online, aducându-ne mai mulți clienți. Profesionalizarea tuturor funcțiilor și sistemelor noastre a urmat în mod natural pe măsură ce ne-am extins. Un an mai târziu, a venit oferta de achiziție de la iZettle, cu care nu cochetasem în prealabil, însă ne-am bucurat foarte mult să o primim.

De data aceasta, cu Boundary, lucrurile au fost diferite. Am căutat investiții mult mai devreme în ciclul de viață al afacerii, deoarece încercăm să construim o afacere de 5 până la 10 ori mai mare decât cea anterioară și să creștem foarte repede. Paul și cu mine am investit deja 1 milion de lire sterline și asta ne-a adus 75% din necesarul pentru lansare, plus că avem primele noastre comenzi de hardware, dar avem nevoie de încă 2 milioane de lire sterline doar pentru a lansa această afacere.

În general, sfatul meu este că trebuie întotdeauna să te ocupi de pregătiri cât mai mult timp pentru a minimiza diluarea capitalului. Cu cât le poți dovedi mai mult investitorilor, cu atât va fi mai bună evaluarea companiei tale. Construiește-ți produsul minim viabil, scoate-l pe piață, asigură-ți câteva vânzări și abia apoi gândește-te să cauți investiții.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com

Ce contează mai mult pentru un brand în 2021 – încrederea sau inovația?

0
încredere sau inovație blog Doru Dima
Ce contează mai mult pentru un brand în 2021 - încrederea sau inovația?

În aceste vremuri dominate de evoluții, este mai important ca oricând să rămâi fidel valorilor tale fundamentale și poziționării brandului tău.

Covid a schimbat modul de funcționare al multor companii. Anii 2020 și 2021 au fost un test pentru mulți dintre noi ca oameni de afaceri, lideri și antreprenori. Am fost forțați în mod constant să pivotăm și să inovăm în cadrul vieții noastre, dar și să ne adaptăm la o lume nouă, indiferent dacă asta a implicat personalizarea experiențelor online, ecologizarea sau integrarea noilor tehnologii. În plus, o înțelegere tot mai clară a responsabilității societății față de comunitățile marginalizate a schimbat și mai mult prioritățile de afaceri. 

Dar ce urmează? Cum se pot adapta companiile într-o eră de astenie pandemică, transformări sociale, frică și stagnare? 

Dacă te întrebi ce își vor dori clienții tăi în viitor, cu siguranță nu ești singurul. După toate aceste schimbări, mulți lideri de afaceri ajung să-și pună la îndoială strategiile și să se întrebe dacă, în acest moment de incertitudine, ar trebui să realizăm din nou pivotări de branding, concentrându-ne de data aceasta pe încrederea de a ne vinde produsele sau serviciile, mai degrabă decât pe inovație.

Ce știm despre inovație versus încredere

Recent am efectuat cercetări privind practicile de branding și, mai pe larg, poziționarea mărcii. Am întrebat oamenii dacă sunt mai dispuși să utilizeze un brand inovator și modern sau un brand tradițional, de încredere. În ansamblu, am constatat că consumatorii mai tineri preferă branduri noi și inovatoare, iar cei cu vârsta de peste 45 de ani le preferă pe cele tradiționale, de încredere. De asemenea, bărbații s-au arătat în general mai entuziasmați decât femeile de noutate și inovație, iar grupul de vârstă de peste 55 de ani a fost atras preponderent de tradiție și încredere. 

Datele au fost culese doar acum câteva luni, deci ar fi un indicator fiabil al sentimentelor consumatorilor în toiul pandemiei. Este greu de spus dacă rezultatele ar fi fost diferite înainte de Covid-19 sau înaintea protestelor BLM care au zguduit SUA și nici nu este prea util să știm opinia de atunci a respondenților.

Această cercetare ne arată destul de clar că, acum, în toiul pandemiei, tinerilor le place încă inovația. Aceasta înseamnă o poziție a mărcii care implică unicitate, inovație și, adesea, un element de distracție. Consumatorii mai în vârstă tind să fie mai tradiționali și preferă mărcile solide, cu istorie. 

Dar trebuie să fim atenți aici la cuvântul „încredere”. Ideea este că tinerii au încredere în inovație. Consumatorii sub 45 de ani consideră că inovația în sine este de încredere. Deci, dacă încetezi să inovezi, este posibil să nu mai prezinți încredere pentru mulți consumatori. 

Desigur, sunt și limite și trebuie să continui cu lucrurile bune pe care le realizezi, însă schimbarea și adaptarea chiar contează. În acest sens, merită să ne aducem aminte cât de mult a trebuit să ne schimbăm cu toții în ultimul an.

Încrederea în inovație

Cifrele McKinsey din 2020/21 dezvăluie ideea că inovația a fost esențială pentru a trece prin avalanșa de trăiri din ultimul an și ceva. De altfel, 85% dintre directorii din tehnologie văd în criza Covid o oportunitate de dezvoltare. Asta implică faptul că ei consideră că este un prilej de a inova – un catalizator pentru schimbare. 

Și chiar a fost – în doar câteva luni, am sărit peste ani de progres în ceea ce privește digitizarea vieții noastre și integrarea tehnologiilor în viața de zi cu zi. 

Din păcate, până acum, nu multe companii au reușit să valorifice oportunitățile în 2020 sau 2021. Toată lumea a fost preocupată de menținerea stării de fapt a lucrurilor. Dar, pe măsură ce tot mai multe persoane din întreaga lume se vaccinează, vine timpul să acționăm.

Cum să inovăm eficient

Așadar, cum putem evita gafele pe măsură ce trecem prin această perioadă mai activă de poziționare în noua normalitate?

Problemele apar atunci când un brand se poziționează (și, prin urmare, se vinde) ca fiind inovator sau conștient de aspectele sociale, însă nu dă rezultate. Consecvența contează în branding iar, dacă inovezi deja (acest lucru este valabil pentru majoritatea companiilor tehnologice, deci inclusiv pentru acei optimiști manageri tehnici), este bine să menții direcția. Arată-le clienților că pot avea încredere că vei rămâne fidel valorilor brandului tău. 

O modalitate excelentă de a te asigura că rămâi fidel brandului tău este să vii cu o listă de valori ale brandului și cu o propunere de valoare. Acestea, în combinație cu o descriere a clientului țintă, te vor menține pe linie dreaptă indiferent ce se va întâmplă.

O propunere de valoare înseamnă doar câteva fraze despre ce oferă compania ta, de ce este singura capabilă să ofere acest lucru și în ce mod. Nu ar trebui să ai prea mari dificultăți în a o concepe.

Când îți descoperi valorile, propunerea de valoare și descrierea clientului țintă, ar trebui să poți afla unde ar fi bine să se poziționeze brandul tău. Ce parte a spectrului vei viza? Imaginea prin care te promovezi este una tradițională sau inovatoare? Oricare ar fi, prin îmbrățișarea acestei imagini vei reuși să generezi încredere.  Desigur, este doar începutul muncii pe care trebuie să o depui pentru a-ți dezvolta afacerea în lunile următoare, însă o bază solidă este esențială dacă vrei ca eforturile suplimentare de branding să fie încununate cu succes. 

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com

Oamenii trebuie puși pe primul plan. Iată cum să realizezi acest lucru

0
oamenii in prim plan blog Doru Dima

Nu face greșeala clasică de a crede că dacă îi tratezi pe angajați ca pe ființe umane, va fi rău pentru profit.

Nu este „breaking news”, dar trebuie repetat că dacă îți tratezi echipa ca pe niște oameni, efectele se vor simți la nivelul afacerii. Ceea ce ar putea fi de fapt șocant pentru cititori este faptul că proprietarii de companii ignoră, de prea multe ori, această realitate, de obicei de dragul profitului. Desigur, fiecare decizie are un impact financiar, dar obsesia veniturilor în detrimentul bunăstării angajaților reprezintă o abordare categoric obtuză… o gafă clasică. 

Adevărul este că angajații fericiți au un efect pozitiv de netăgăduit asupra profitului. Oamenii potriviți pe posturile potrivite sunt mai fericiți, iar oamenii mai fericiți lucrează mai mult, își fac mai bine treaba și tind să rămână mai mult timp în funcțiile lor. Când proprietarii de afaceri se concentrează pe o persoană, nu pe funcția acesteia, este mult mai ușor să asculte și să învețe din experiențele lor pentru a deveni lideri mai buni.

Iată cinci moduri de a realiza acest lucru:

1. Păstrează-ți flexibilitatea

Pandemia ne-a învățat pe toți că avem nevoie de a fi adaptabili, iar aceasta se aplică și la nevoile angajaților. Orice lucru care poate aduce echilibru și armonie în viața lor va genera eforturi sporite. Mai ales când există forțe externe care contestă aceste eforturi, acomodarea la nevoile lor nu numai că facilitează productivitatea, dar îi și face pe aceștia să se simtă apreciați. 

Un director tehnic mi-a spus recent că, atunci când fumul pandemiei se va ridica, el dorește ca toată lumea să revină la birou, orice ar fi. Această neclintire m-a frapat! Sigur, are rost să ai oameni la birou, dar probabil că ar fi mai bine să îți arăți deschiderea față de mai multe opțiuni, odată cu evoluția situației. Dacă ignori nevoile angajaților când dai de greu, poți ajunge să îi pierzi cu totul. 

2. Ascultă ceea ce contează

Dacă îți asculți angajații, mediul companiei se va transforma, pur și simplu. Așadar, află pe ce pun preț persoanele care alcătuiesc forța ta de muncă. Ai în vedere politicile privind zilele libere, concediile… beneficiile. Încearcă să determini dacă poți extinde programele existente pentru a stimula – să zicem – diversitatea și incluziunea. În acest scop, ascultă-ți oamenii. 

De exemplu, anul acesta am oferit o zi liberă de Juneteenth (ziua emancipării persoanelor de culoare în Statele Unite). O anulasem anul trecut din respect pentru o mișcare care prinsese amploare în întreaga națiune, iar consensul copleșitor a fost acela de a relua ziua liberă anul acesta, astfel încât toată lumea să aibă timp de reflecție. Am ascultat, am acționat în funcție de ce am aflat și am fost chiar cu un pas înainte de semnarea de către președinte a unei legi în iunie prin care Juneteenth a primit statutul de sărbătoare națională. Sigur, a fost nevoie de o oarecare reechilibrare, dar angajații au reușit să își termine treaba.

3. Oferă-le putere angajaților 

Dacă pui la dispoziția angajaților modalități de a deveni agenți ai propriei cariere, aceștia își vor dori să facă eforturi mai mari pentru ei și, în definitiv, pentru companie. De exemplu, în loc de stabilirea unor evaluări anuale ale performanței la o anumită dată, personalul nostru este cel care inițiază aceste evaluări. Când o angajată a întrebat recent când consider că ar trebui să aibă evaluarea sa, în loc să îi sugerez o dată, am discutat despre opțiuni; scopul meu a fost să îi ofer puterea de a simți că merită să acceadă la nivelul următor și că este pregătită pentru următorul pas în carieră. Ea a decis să programeze evaluarea după finalizarea câtorva proiecte-cheie. Perfect!

4. Implică-te

Încurajează o abordare care îi pune pe oameni pe primul plan, informându-i pe membrii companiei că ești la fel ca ei. Ieși la rampă și integrează-te cu ei. Această umanitate pe care o împărtășesc toți, la un nivel fundamental, îi face pe oameni să simtă că reprezintă mai mult decât fișa postului lor. Deci, nu fi ca directorii care au biroul într-un colț al clădirii, departe de echipă. În compania mea, stăm cu toții laolaltă, împărtășim idei și luăm prânzul împreună, iar ocazional s-ar putea să nu îl poți identifica pe directorul care e îmbrăcat într-un tricou și pantaloni scurți și interacționează cu ceilalți. Angajații care simt că sunt o parte integrantă ai unei echipe sunt mai predispuși să facă eforturi considerabile pentru toată lumea.

5. Pune preț pe ceea ce ai

Dacă îți pui oamenii pe primul plan, le recunoști valoarea. Desigur, evaluările reprezintă un bun prilej de a recunoaște munca asiduă, dar, în realitate, fiecare clipă este un prilej de a recunoaște contribuția și valoarea celorlalți. Oamenii buni sunt greu de găsit, iar fluctuația de personal te costă, așa că atunci când angajezi persoana potrivită, nu uita să fii flexibil și atent. Când oamenii știu că ideile le sunt apreciate, se simt încrezători să aducă în discuție posibilitățile de a-și îmbunătăți performanța. De exemplu, o angajată mi-a propus o extindere a programului nostru de sănătate mintală – un subiect aproape de inima ei, dar și important pentru bunăstarea personalului nostru. Pentru mine a fost o ofertă de nerefuzat! 

„Sună excelent”, i-am spus. “Cum pot să contribui?” 

Dacă te asiguri că toată lumea se simte bine la locul de muncă și este implicată în propria carieră, vei crea o cultură a fericirii care, la rândul său, va genera productivitate și profituri mai mari. Observă cum, pe măsură ce fluctuația de personal scade, crește loialitatea iar inovația atinge niveluri nemaivăzute. Rata incredibilă de retenție globală de 91% de la compania mea spune totul – metoda care îi pune pe oameni pe primul plan chiar funcționează.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com

Cum să îți faci timp ca să te remontezi din plin

0
relaxare antreprenori blog Doru Dima

Un minim de timp dedicat evadării mentale sau fizice poate face minuni pentru minte, corp și chiar profit.

Ca antreprenor, probabil că îți dedici energia și timpul zecilor de oameni cu care interacționezi, poate chiar în detrimentul propriei bunăstări. Totuși, acest lucru pur și simplu nu este sustenabil pe termen lung și poate duce la epuizare. În această „nouă normalitate” post-pandemie, este mai important ca niciodată să maximizezi timpul pe care ți-l dedici ție, pentru a te reîncărca și a trăi viața la un nivel superior.

Câteva concepte cheie pe care le-am învățat și care facilitează acest proces:

1. Fă-ți timp în fiecare zi pentru tine 

Acesta este conceptul cel mai important de adoptat. Oricare ar fi modul tău de a evada – chiar și ceva atât de simplu precum exersarea recunoștinței, lucru pe care îl poți realiza înainte de culcare, scriind în jurnal un moment extraordinar care a avut loc în timpul zilei – dacă îți faci un obicei din asta, vei ajunge în starea de „flux”. Nu trebuie să îți ocupe fiecare moment din timpul liber, dar trebuie să facă parte dintr-un program consecvent.

2. Fă-ți o listă de sarcini și stabilește-ți prioritățile 

Este greu să fii toată ziua „în priză”, însă este vital să te concentrezi asupra sarcinilor presante. Fă-ți o listă cu lucrurile pe care le ai de făcut și stabilește-le pe cele prioritare prin selectarea primelor trei „de realizat astăzi”. Dacă te concentrezi asupra lor, vei putea să progresezi cu afacerea, să ai sentiment de realizare și să creezi un spațiu în care să te răsfeți puțin sau să te deconectezi (mental sau fizic). Odată stabilite primele trei, vei putea să abordezi sarcinile mai puțin urgente.

3. Învață să spui „Nu” și să stabilești limite

Timpul tău este valoros pentru că este limitat, așa că petrece-l cu oamenii potriviți. Nu înseamnă să nu mai fii prietenos sau serviabil, ci să știi când sarcina cu care te confrunți este mai importantă decât o solicitare apărută brusc. Există o artă în a ști când să îți asumi responsabilitatea pentru un refuz și să te pui pe tine pe primul plan, iar o parte din aceasta constă în a fixa limite pentru oamenii care, probabil, îți ocupă prea mult timp cu conversația sau întrebările despre subiecte neesențiale sau periferice. În acest sens, poți avea în vedere găsirea unei alte persoane din cadrul companiei care ar putea răspunde la aceste tipuri de întrebări. Nu trebuie să renunți la implicare, ci să înveți cum să gestionezi și să utilizezi cel mai bine conexiunile cu oamenii.

4. Alege ce îți place! 

Găsește (și eventual clasifică) activitățile extraprofesionale care te ajută să te reîncarci. Poate fi vorba de gătitul mesei preferate, de cititul unei cărți excelente, de o baie sau de o excursie în natură. Orice ar fi, activitățile care pot fi etichetate ca „răsfăț” reprezintă de fapt o bună oportunitate de relaxare și combatere a stresului.

5. Când îți faci timp pentru tine, trebuie să îți respecți somnul

Potrivit SleepHealth, „70% dintre adulții americani declară că nu dorm suficient cel puțin o noapte pe lună, iar 11% raportează un deficit de somn în fiecare noapte”. Această lipsă de somn susținută are ca rezultat lentoare, anxietate, supraponderabilitate, probleme de memorie, depresie și probleme imunologice și, de asemenea, duce la o lipsă a motivației pentru muncă. Așa că, asigură-te că ai parte de opt ore de somn profund și de calitate. Dacă nu reușești, încearcă aceste sfaturi:

• Culcă-te și trezește-te la ore stabilite în fiecare zi. Acest lucru te va ajuta să îți înveți corpul când este timpul să se odihnească.

• Nu bea alcool sau cofeină înainte de culcare. Cofeina poate necesita până la 12 ore pentru a-ți părăsi corpul, în timp ce alcoolul afectează somnul profund chiar și după un singur pahar. Acest lucru va afecta cât de bine te odihnești toată noaptea și va fi mai greu să te trezești fără să te simți agitat și iritabil.

• Stai departe de dispozitivele electronice cu o oră înainte de culcare, deoarece acestea stimulează activitatea creierului, determinându-te să stai treaz.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com

Vrei să construiești relații comerciale solide? Evită aceste 3 greșeli.

0
relatii de business blog Doru Dima

Relațiile solide reprezintă un factor esențial în succesul fiecărui lider, dar aceste greșeli pot împiedica construirea lor.

Orice fel de afacere ai avea, oamenii – fie că îți sunt clienți, angajați, parteneri, mentori etc. – reprezintă sufletul acesteia. Relațiile cu ei determină cât de productiv poți să fii și cât de mult te poți dezvolta. Liderii au început să înțeleagă acest lucru, dar încă mai bâjbâie când vine vorba de construirea unor legături solide. De nenumărate ori, se împiedică de aceleași mari greșeli…

1. Abordarea relației doar din perspectiva propriului interes

Probabil ai trecut prin asta: Cineva cu care n-ai mai vorbit de multă vreme reia deodată legătura cu tine. Te întreabă de familia ta sau de hobby-urile tale, ca să nu pară nepoliticos, dar apoi îți solicită ceva. La sfârșitul conversației, îți dai seama că nici nu îi păsa cu adevărat. A intrat în legătură cu tine, a obținut ce voia și apoi te-a lăsat.

Când îi faci asta cuiva, nu te concentrezi cu adevărat asupra relației cu celălalt. Te concentrezi asupra tranzacției care se poate realiza.

Pentru a avea succes, nu poți să îți urmărești doar interesul tău în relațiile cu oamenii. De fapt, ar trebui să le recunoști valoarea intrinsecă, chiar dacă nu îți fac niciun favor. Dacă îți arăți interesul față de ei, fără condiții sau așteptări, va crește nivelul de încredere dintre voi, iar ei vor fi bucuroși să te ajute când ai cu adevărat nevoie.

2. Izolarea cauzată de frică

Poate fi înspăimântător să faci lucruri noi sau să stabilești o legătură cu diferiți oameni. Nu știi niciodată cu adevărat care va fi rezultatul și există întotdeauna șansa de a eșua sau de a-ți expune defectele. Poate părea tentant să fii prudent și să te limitezi la orizonturile cu care ești familiarizat.

Totuși, dacă lași frica să te paralizeze, ce se întâmplă? Sigur, s-ar putea să te scutești de situații jenante. Dar nu vei găsi niciodată noi oportunități. Nu vei avea șansa de a le permite oamenilor să îți extindă abilitățile sau perspectiva, astfel încât provocările abordate și mentalitatea ta vor rămâne pe loc. Nu vei găsi persoane care își pot aduce aportul la rețeaua ta de suport, drept urmare, nu se vor ameliora aspectele pe care trebuie să le înduri sau pentru care ai resursele necesare.

Într-adevăr, să fii un lider neînfricat înseamnă să accepți incertitudinea și să-ți asumi un risc, în pofida acesteia. Acest lucru se aplică în egală măsură în construirea de relații, precum și în sarcinile de tipul alocării bugetului sau deciziile de formare. Când îți dai seama că diversele tale anxietăți te duc la izolare, refuză să accepți această situație.

3. Nu-ți faci timp să întreții relația

Cu toții a trebuit să luăm niște decizii destul de dure cu privire la priorități, mai ales în ultimul an. Luăm o decizie atunci când, de exemplu, ne punem problema dacă ar trebui să mai investim câteva minute pentru a trece pe la colegul de la contabilitate. De cine ne-a păsat de fapt în acest timp? Doar de oamenii cei mai ușor de abordat? De cei care puteau să ne ofere ceva?

Este firesc ca unele relații să se dezvolte, în timp ce altele se pierd. Oamenii și obiectivele lor se pot schimba, iar lucrurile de care ai nevoie și cele pe care le poți oferi nu vor rămâne constante pe tot parcursul vieții. Dar relațiile reale necesită investiții continue. Nu poți renunța la ele doar pentru că sunt mai puțin accesibile, nu aduc profit, sau te solicită mai mult. Ele trebuie păstrate pe termen lung.

Nu îți ocupa timpul cu atât de multe activități încât să nu îți mai pese de oamenii implicați. Ia o decizie conștientă de a identifica cele mai importante relații. Află ce îi trebuie fiecăruia pentru a prospera și ce trebuie să faci pentru a-i asigura succesul. Alocă-ți timp în fiecare săptămână pentru a întreține aceste relații, astfel încât conexiunile să devină cu adevărat eterne.

Chiar dacă ești talentat sau știi multe lucruri, relațiile sunt cele care te duc cu adevărat înainte. Dacă vrei să reușești ca lider, fii atent la aceste greșeli frecvente în construirea și menținerea relațiilor. Fă tot ce poți pentru a trece dincolo de comoditate, pentru a ieși din zona ta de confort și a le acorda o parte din timpul tău și altora. Prin acest efort, planul tău de succes va fi incredibil de solid.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com

12 factori cu efect distructiv asupra încrederii și cum să îi eviți

0
încredere blog Doru Dima

Cum devii o persoană de încredere? Parțial, prin evitarea următorilor 12 factori inhibitori ai încrederii.

Încrederea este probabil darul cel mai rar și cu siguranță cel mai de preț din lume. Se formează în ani de zile, dar poate fi distrusă în doar câteva minute. În ziua de azi, îmi este din ce în ce mai greu să le acord încredere altor oameni. Și nu cred că sunt singurul. 

Cum devii o persoană de încredere? Parțial, prin evitarea următorilor 12 factori.  

1. Supralicitarea 

Cu ani în urmă, am avut oportunitatea de a-l intervieva pe geniul în domeniul marketingului, Seth Godin, pentru un articol. Când și-a aruncat un ochi pe site-ul companiei mele, a fost foarte amabil și mi-a spus pe față, „Steve, supralicitezi. Nu trebuie să faci asemenea afirmații extreme, pentru că nu îți vor ajuta încrederea.”

A fost greu de acceptat la momentul respectiv, dar avea perfectă dreptate. După ce eu și partenerul meu de afacere ne-am reformulat propunerea de valoare, compania noastră a luat avânt. 

2. Vechea „metodă a momelii” 

Să te aștepți la un lucru și să primești un altul e calea cea mai sigură de a pierde orice urmă de încredere. Când primești oportunitatea de a-i educa pe alții, nu ezita. În urmă cu un deceniu, m-a abordat editura McGraw-Hill cu solicitarea de a scrie o carte. A fost un demers total nou pentru mine, așa că am apelat la sfatul bunului meu prieten Tim Ferriss, autor al cărții „4 ore – Săptămâna de lucru”. El mi-a spus, „Steve, orice ai face, asigură-te că scrii ca și cum ar fi ultima carte din viața ta. Nu îți trișa publicul.” 

După zece ani „O idee simplă” este în topul popularității. 

3. Neasumarea greșelilor

Cu toții greșim –  că doar suntem oameni! Dacă îi împărtășești publicului tău ce greșeli ai făcut, construiești o relație de încredere cu acesta. Oamenii reacționează la vulnerabilitate pentru că este autentică și reală. Nu fugi de greșeli. Fii mai bine curajos și recunoaște-ți greșelile. 

4. Nerespectarea promisiunilor

În mod fundamental, încrederea se stabilește atunci când îți duci la îndeplinire promisiunile realizate. Așa îți loializezi clienții. 

5. Eșecul în comunicare

Dacă, din varii motive, nu îți vei putea îndeplini angajamentul luat, recunoaște deschis acest lucru. Anunță-i cât mai repede pe toți cei implicați că ai nevoie de mai mult timp sau că trebuie să te retragi. Nu-i lăsa pe oameni să aștepte, pentru că altfel îți vor pune la îndoială corectitudinea.

6. Demontarea concurenței

Pe moment, poate părea reconfortant să îi arăți pe alții cu degetul, însă asta nu va duce la creșterea pe termen lung a afacerii tale. Această strategie nu rezistă prea mult, pentru că oamenii pot vedea ce se află în spatele ei. Dacă chiar ai lucra la proiectul tău, ai avea altceva de spus.

7. Lipsa generozității în aprecieri

Nu poți ajunge la vârf de unul singur și cu siguranță nu poți rămâne acolo dacă nu îi susții pe cei care te-au ajutat pe parcurs. Fă un efort pentru a susține, încuraja și celebra realizările și contribuțiile celorlalți – iar binele ți se va întoarce înzecit. Cu această strategie, postările de pe rețelele de socializare vor ajunge la un public mult mai larg.

8. Întârzierile

Atunci când cineva întârzie tot timpul sau dă explicația că „pur și simplu nu are timp”, de fapt îți spune că nu îi pasă. Punctualitatea le arată oamenilor că pui preț pe timpul lor. Este un semn de respect – iar respectul este cel care stabilește încrederea. 

9. Nefăcutul temelor 

Dacă nu te pregătești așa cum trebuie pentru o ședință sau o prezentare, riști să le pierzi încrederea celorlalți. Dai dovadă că nu ți se poate încredința îndeplinirea unei sarcini cu efort și sârguință. De exemplu, am urmărit recent un antreprenor care dădea rău de tot cu bâta în baltă la emisiunea Shark Tank, supraestimând considerabil valoarea companiei sale. Cifrele pe care le-a comunicat nu se legau, lucru sesizat imediat de juriu. 

Când un om pierde încrederea potențialilor investitori în public , doar ratingul televiziunilor mai poate avea de câștigat. 

10. Ocolirea unei persoane

De cele mai multe ori, procedurile existente au un rol bine determinat. Când încalci aceste norme, ocolind o anumită persoană din organizație, demonstrezi că nu ești un om de încredere.  

11. Minciuna 

Să spui adevărul nu este întotdeauna ușor. De altfel, poate fi chiar dureros pe termen scurt. Dar dacă ești dispus să explici o situație dificilă, generezi încredere pe termen lung. Oamenilor nu le va place întotdeauna că spui adevărul, dar te vor respecta și vor avea încredere în tine.

12. Neglijarea empatiei față de ceilalți 

Multe demersuri vor fi sortite eșecului. Vei interpreta greșit intențiile celorlalți. Într-o serie de situații, te vor preocupa doar problemele proprii. Însă, grija față de ceilalți este esențială în stabilirea încrederii. 

Nu este vorba de tine întotdeauna. Când încerci să construiești o relație solidă cu cineva nou și, dintr-un anumit motiv, comunicarea are de suferit, încearcă să generezi mai multă încredere folosind afirmații la persoana întâia – cum ar fi „sunt îngrijorat” sau „mă întreb.” Nu te enerva și nu te supăra, pentru că altfel îi vei pierde încrederea celuilalt cât ai bate din palme. În schimb, arată-te preocupat.

Construirea încrederii este cea mai bună strategie pentru relații profesionale și personale de durată.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Liderii buni știu să aștepte

0
lider bun blog Doru Dima

Liderii nerăbdători se descalifică singuri pentru că cer rezultate imediate

Cred că așteptarea ar fi printre cele mai neplăcute emoții, fiind în același timp o experiență universală și un semn clar al existenței. Cine așteaptă, trăiește. Cine așteaptă, dorește…

Liderii esențiali sunt cei care știu să aștepte. De exemplu, nu vor cu disperare ca angajații lor să se maturizeze brusc sau să dea dovezi complete, peste noapte, în legătură cu capacitatea lor de a lua decizii extraordinare. Nu. Sunt capabili să-i aștepte până încep să își aducă, treptat, contribuția. Pentru că a forma o altă persoană presupune să fii un exemplu, să îi arăți calea de urmat, fiind o experiență revelatoare care îi permite celuilalt să facă primii pași, lăsând loc și pentru posibilele erori.

Liderii nerăbdători se descalifică singuri pentru că cer rezultate imediate. Și mai au dificultăți și în a-și alege succesorii. În general, vor fi mai atrași de cei cu care se aseamănă, permițându-și să fie ghidați doar de mecanisme de identificare. Nu știu să distingă colaboratorii importanți, dacă sunt timizi sau nu au găsit o modalitate de a se face vizibili în fața lor.

Nu putem avansa cu procesele după bunul plac. Când vine vorba de oameni, lucrurile nu merg așa!

Pe de altă parte, liderul trebuie și să învețe să aștepte dezvoltarea strategiilor în rândul echipei. Se întâmplă des ca echipele să oscileze între două sarcini aparent incompatibile, pentru că dacă într-o zi li se spune să facă un lucru, a doua zi trebuie să schimbe radical abordarea, iar săptămâna următoare povestea o ia de la capăt.

Așteptarea presupune să îți iei un angajament față de ce se întâmplă „între timp”. Adică, de fiecare dată când se proiectează o strategie sau se examinează o idee nouă, aceasta trebuie aplicată în lumea reală, odată cu observarea dinamicii acesteia. Trebuie să așteptăm atunci când lucrurile nu merg din prima, fără să ne chinuim să schimbăm totul atunci când nu avem rezultate imediate. Liderii cei mai buni iau decizii rapide, dar nu schimbă foaia tot timpul! În ultimii ani, de când cuvântul „proactiv” a câștigat popularitate, mulți oameni au ajuns să creadă că proactivitatea presupune un salt continuu dintr-un loc în altul. Iar acesta nu este impulsul de care avem nevoie…

Trebuie menționat, de asemenea, că nu este nimic pasiv în așteptare… dacă ar fi să ne raportăm la Gandhi, care a condus o revoluție răsunătoare bazată pe cuvinte și gesturi subtile, însă emoționante și profunde.

Zgomotul, mișcarea permanentă, teatralitatea nu îi ajută pe liderii care pretind că sunt diferiți. Acest tip de vocație de a fi permanent în prim plan îi împiedică pe colaboratori să fie adevărații protagoniști în organizație. Cei care se consideră lideri trebuie să țină cont de acest lucru și să fie în fiecare zi la dispoziția echipei, ajutându-i pe oamenii lor și așteptându-i, dacă în ziua respectivă nu vor sau nu se simt în stare să lupte.

În contextul așteptării respectuoase, este posibil să susții, să asculți, să fii alături de celălalt, chiar dacă timpul său nu coincide neapărat cu timpul meu. Eu unul nu vreau niciodată să forțez lucrurile.

A aștepta înseamnă a fi alert în situația în care liniștea este perturbată, deoarece, desigur, lumea nu este nici statică, nici previzibilă. Și totuși, singurul mod de a reacționa rapid este de a dormi bine noaptea. Adică, pentru ca un lider să poată acționa, găsind cele mai bune căi în realitatea sa, este esențial să fi învățat să aștepte, să tolereze liniștea, îndoiala, disconfortul… dacă nu poate dormi noaptea, pentru că grijile îl copleșesc și are coșmaruri, atunci cea mai bună rețetă este să învețe să aștepte.

În fine, vreau să subliniez și condiția de învățare a celui care așteaptă.

Orice persoană care, de exemplu, începe o carieră sau cumpără o carte cu intenția de a o citi, se aventurează în necunoscut, înțelegând clar că nu va putea atinge un scop decât odată cu trecerea timpului. Astfel, cel care așteaptă este deschis învățării, iar acest lucru este foarte important (de altfel, numeroase studii consideră capacitatea de învățare ca fiind competența esențială supraviețuirii în contextul profesional ai următorilor zece ani).

Exerciții practice

Ce putem face pentru a stăpâni mai bine arta răbdării?

Cred că este important să începem de la început și să nu minimalizăm problema cu argumente copilărești precum: „Dacă vreau să-mi îmbunătățesc abilitatea de lider, ar trebui să comunic mai bine cu ceilalți” sau „Este mai util să învăț Excel decât să aștept…”. Reiterez: Dacă nu știi să aștepți, este foarte greu să obții un rezultat.

Apoi, trebuie să analizezi unde te situezi într-o anumită problemă. Mai exact, dacă recunoști că ești o persoană căreia îi este greu să aștepte în general sau doar în situații specifice. Răspunsurile rapide nu contează aici (nu te lăsa păcălit de propriile simptome).

Fă-ți timp pentru a gândi. Așează-te într-un loc confortabil, ia o foaie goală de hârtie și scrie toate situațiile care te fac nerăbdător, adică cele în care îți este greu să aștepți – fără să te gândești, însă, prea mult. Poți scrie lucruri despre muncă sau viață în general, cum ar fi: „Nu suport că după atâția ani responsabilul de salarii are nevoie de o săptămână pentru a pune la punct agenda” sau „Mă deconectez de la muncă de fiecare dată când trebuie să pierd timpul mergând la magazinul alimentar”.

Iar reversul medaliei sunt toate situațiile în care timpul nu contează și curge („Mă joc cu fiul meu”, „Gătesc”, „Instruiesc noi angajați…”).

Vei descoperi multe lucruri în acest sens…

Un al doilea exercițiu, tot cu tentă artistică, are legătură cu desenarea lucrurilor pe care le presupune desenul pentru tine. Fără niciun fel de alte reguli. Din nou, ia-ți o foaie goală și creioane și lasă-ți imaginația să zboare liber. Nu te teme pentru că subconștientul tău îți va ghida mâna. Nu îți face deloc griji.

Sau, o variantă bună pentru cei cărora nu le place desenul sau nu se simt confortabil cu acea practică, este să găsească o analogie. Mai exact, este vorba despre a asocia așteptarea cu un loc și de a descrie toate caracteristicile sale, cu particularități și detalii. De exemplu, pot fi persoane care asimilează așteptarea unei insule pustii, evidențiind sentimentul de singurătate sau neputință. Alții o asociază unui loc închis, ermetic, care ne permite să gândim în timp ce așteptăm, dar ne provoacă claustrofobie, fiind imperativ să scăpăm de acolo. Alții vor alege un avion, în care depind de altcineva (pilotul și expertiza acestuia), ceilalți pasageri, care dictează inclusiv accesul la toalete, echipajul (de care va depinde confortul meu la bord) etc. Analogia ne revelează în mod simbolic cauzele pentru care așteptarea ne deranjează atât de mult. Ce înseamnă asta în inconștientul nostru fantasmatic? Cunoașterea acestui lucru ne va ajuta să folosim această informație dintr-o perspectivă jucăușă și fără a ne judeca pe noi înșine.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Cum să implementezi inteligența emoțională pentru a atinge succesul profesional

0
inteligenta emotionala blog Doru Dima

Iată cum poți să implementezi inteligența emoțională astfel încât să îți îmbunătățești atât succesul personal cât și cel organizațional.

Conceptul de inteligență emoțională (IE) a fost studiat timp de decenii. Abia în 1995, odată cu publicarea cărții „Inteligența emoțională” de Daniel Goleman, IE a ajuns în prim plan.

Însă angajatorii tot nu au îmbrățișat acest concept. Poate pentru că ei credeau în anumite mituri legate de inteligența emoțională, cum ar fi mitul inexistenței acestui tip de inteligență. Lucrurile s-au schimbat pe măsură ce cercetările au descoperit că inteligența emoțională este cel mai puternic predictor al eficacității la locul de muncă.

În plus, McKinsey & Company anticipează că cererea de abilități tehnologice, sociale și emoționale și cognitive superioare va crește până în 2030. Acum că începem să facem tranziția către o lume post-COVID, IE este mai relevantă ca niciodată.

Acestea fiind spuse, iată cum poți să implementezi inteligența emoțională astfel încât să îți îmbunătățești atât succesul personal cât și cel organizațional.

Creează capacitatea necesară

Deși „IE este un set de abilități, atitudini și comportamente”, ea este și o variabilă, afirmă Bill Davies, consultant principal la PSI Talent Management International. „Pot fi inteligent din punct de vedere emoțional la un moment dat și totuși pot acționa prostește în plan emoțional în clipa următoare. Astfel, dezvoltarea IE presupune să fii inteligent emoțional cea mai mare parte a timpului.”

Davies continuă cu afirmația că, de fiecare dată când suntem obosiți sau iritabili, este posibil să ne pierdem capacitatea de IE. Efectul cel mai devastator este dat de caracterul de factor declanșator al acestor emoții. În consecință, ne putem confrunta cu obiceiuri defensive cum ar fi micromanagerierea și limbajul agresiv al corpului.

Acestea fiind spuse, “un bun punct de pornire pentru IE este abilitatea de a ne gestiona viețile și de a crea capacitatea necesară”, recomandă Davies. „Se poate argumenta că aceasta presupune o abordare disciplinată a modului în care ne gestionăm energia și muncă desfășurată într-un mod mai prietenos pentru creier.”

Pentru început, cel mai ușor este să îți rezervi timp în fiecare zi pentru a-ți liniști mintea. Dacă ai un rol de leadership, poți în acest fel să îți încurajezi echipa să ia frecvent pauze pe tot parcursul zilei și să se folosească de zilele de concediu. De asemenea, când știi că se deconectează, nu-i bombarda cu probleme legate de muncă.

Dă dovadă de empatie

„În termenii cei mai simpli, empatia înseamnă a te pune în locul altcuiva”, scrie Denna Ritchie într-un articol din publicația Calendar. Se poate spune că este cea mai importantă abilitate de leadership. În definitiv, trebuie să fii empatic pentru a putea construi și consolida conexiunile sociale.

Mai mult, această calitate permite crearea unei echipe mai loiale, mai implicate și mai productive. La asta se adaugă și faptul că empatia crește nivelul de fericire, te învață să fii prezent și încurajează inovația și colaborarea.

Așadar, cum îți poți exersa empatia? Iată câteva aspecte pe care ar trebui să te concentrezi;

  • Cunoaște-i mai bine pe oameni, manifestând interes față de trecutul lor și interesele lor. Poți realiza acest lucru prin discuții individuale și mese de prânz informale.
  • Înainte de a te grăbi să judeci și să critici, lasă-ți timp pentru a judeca la rece și a face rost de toate datele relevante.
  • Ascultă mai mult și vorbește mai puțin.
  • Dezvoltă-ți conștiința de sine prin intermediul unui jurnal personal și al feedback-ului.
  • Întreabă-i pe ceilalți cum se descurcă, atunci când intuiția te avertizează că ceva nu este în regulă.
  • Fii autentic și chiar și puțin vulnerabil.

Încearcă să devii vulnerabil

În ceea ce privește vulnerabilitatea, psihologul Nick Wignall o definește ca fiind „disponibilitatea de a-ți recunoaște emoțiile – în special cele dureroase”.

El clarifică faptul că „atunci când vorbim de vulnerabilitate, ne referim de obicei la vulnerabilitate emoțională. Când cel mai bun prieten al tău îți sugerează să te străduiești să fii mai vulnerabil în relații, probabil că nu se referă la vulnerabilitate fizică.”

Pe scurt, vulnerabilitatea se rezumă la emoții, în special emoțiile dificile precum anxietatea, frustrarea și rușinea. Cealaltă parte a ecuației este să recunoști aceste emoții negative și să știi cum să le abordezi.

De exemplu, când o sarcină îți creează un sentiment de frustrare, poți ieși la plimbare pentru a-ți face ordine în gânduri. Când ești anxios, poți recita mantre. Când te simți demoralizat, poți suna un prieten care știe întotdeauna să te facă să râzi.

Vulnerabilitatea emoțională poate fi dureroasă sau incomodă, dar poate fi și un atu. Ea poate reduce anxietatea, consolida relațiile și îmbunătăți conștiința de sine.

Pentru a deveni mai vulnerabil pe plan emoțional, Wignall recomandă:

  • Să îți definești emoțiile într-un limbaj simplu.
  • Să ții un jurnal axat pe emoții.
  • Să îți exersezi asertivitatea, prin comunicarea clară a dorințelor și nevoilor.
  • Să ai în vedere terapia sau consilierea.

Per ansamblu, aceasta „este pur și simplu abilitatea care îți permite să îți recunoști emoțiile dificile sau dureroase în loc să le eviți imediat sau să reacționezi la ele”, afirmă Wignall.

Concentrează-te asupra sănătății mintale și a bunăstării

Fără a minimaliza daunele pe care le-a făcut pandemia, efectul pozitiv este că ne-a făcut conștienți de importanța sănătății mintale. În ianuarie 2021, peste 41% din adulți raportau simptome de anxietate sau tulburări depresive. Iar atunci când acestea nu sunt abordate, ele pot afecta numeroase aspecte, de la sănătatea fizică la productivitate.

Vestea bună? Îți poți utiliza calendarul pentru a-ți pune sănătatea mintală pe primul plan prin:

  • Limitarea utilizării rețelelor de socializare și a statului în fața unui ecran.
  • Ieșitul din casă cel puțin 20 de minute pe zi.
  • Ședințe online cu un terapeut.
  • Minimalizarea izolării – chiar și printr-un scurt apel telefonic sau video.
  • Petrecerea timpului desfășurând activități pline de înțeles, care îți fac plăcere.
  • Transformarea îngrijirii personale într-o rutină zilnică.

La nivel organizațional, liderii pot utiliza tactici precum:

  • Schimbarea culturii, astfel încât toți să se simtă încurajați să vorbească despre sentimentele și problemele lor.
  • Lansarea unui program de bunăstare a angajaților.
  • Un accent pe intervenția timpurie/prevenție, adică sfaturi despre modul în care echipa ta poate face față stresului și anxietății.
  • Obligația de a respecta programul de lucru.
  • Cultivarea unui mediu de lucru sănătos și pozitiv.
  • Acordarea autonomiei și instituirea unui program flexibil.
  • Facilitarea rezolvării problemelor angajaților în ceea ce privește gestiunea timpului.

Schimbă-ți atitudinea față de critici și feedback

Când vine vorba de critici sau feedback, mulți dintre noi tremură de frică. Este de înțeles. Cui îi place să i se spună de greșeli sau deficiențe din trecut?

Dar în loc să eviți acest lucru, folosește feedback-ul în avantajul tău. Nu este ușor. Totuși, este posibil dacă stai și te gândești înainte.

Asta înseamnă să îți pui întrebări precum:

  • De ce m-au supărat criticile?
  • Care a fost reacția mea?
  • Ce măsuri pot să iau fără să îi arăt pe alții cu degetul?

Pornind de aici, tratează feedback-ul negativ ca pe o oportunitate de a învăța și de a te dezvolta. Astfel, acesta nu reprezintă un atac personal asupra competențelor și abilităților tale, ci te ajută să îți identifici greșelile.

În plus, feedback-ul te poate ajuta să îți schimbi comportamentele sau obiceiurile contraproductive. În cazul liderilor, poate aduce mai multă eficiență, iar în cazul clienților și angajaților, poate consolida încrederea dintre aceștia.

Construiește legături sociale

Acum, mai mult ca oricând, trebuie să construiești legături sociale cu echipa ta. Așa cum probabil știi deja, pandemia a creat o redistribuire spațială a echipelor. În consecință, toți resimt lipsa interacțiunilor personale de la birou, la care se adaugă izolarea socială de la locul de muncă și din viața personală.

Pentru a contracara acest lucru, construiește o relație de camaraderie cu echipa aflată la distanță, prin prânzuri virtuale, turnee de jocuri, provocări de fitness și săli de recreație virtuale.

Când te poți întâlni personal cu echipa, participă împreună cu aceasta la activități de team building, ateliere interactive sau petreceri. Și, nu exclude oportunitățile de contribuție comunitară, prin participarea la evenimente caritabile și de voluntariat.

Împarte cu ceilalți

În fine, nu fi egoist și împărtășește-le și celorlalți cunoștințele tale despre IE. Dacă ai cunoștință de articole, cărți, podcast-uri sau Ted Talks pe această temă, împărtășește-le și altora aceste resurse. Ai putea, de asemenea, să programezi seminare sau workshop-uri la care să participe întreaga echipă. O altă sugestie ar fi să discuți despre principiile IE și să fii un model al aplicării acestora, în cadrul ședințelor și al sesiunilor individuale. De asemenea, încurajează-i pe ceilalți să își testeze inteligența emoțională și stabilește consultații în acest sens.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com

4 semne care să îți dea de gândit în legătură cu ideea ta de business

0
idee de business blog Doru Dima

Ideile disruptive în business nu sunt echivalentul ideilor fără o bază reală, însă recunoașterea diferenței îi revine doar antreprenorului.

Indiferent câți investitori de capital și investitori providențiali încerci să atragi cu mese gratuite și prezentări captivante, dacă ideea fundamentală de startup este îngrozitoare, vei avea de tras.

Subiectul este unul delicat. Antreprenorii sunt pasionați de afacerile lor. Și mai este și problema inovației disruptive: postură în care sunt Uber, Airbnb, Bitcoin și a fost chiar și Amazon pe vremuri. Se poate ca, la momentul respectiv, acele idei să fi părut groaznice pentru unii.

Este de înțeles, antreprenorii nu sunt niciodată dornici să le spună altor antreprenori că ideea lor e praf. Tocmai de aceea trebuie să determini singur dacă e așa. Iată patru indicii care pot semnala o investiție defectuoasă înainte ca totul să fie pierdut.

1. O idee lipsită de originalitate într-un domeniu foarte competitiv

Contabilitatea este un domeniu antreprenorial cu șanse în care este extrem de dificil să reușești în Marea Britanie. Iar eu chiar sunt în măsură să fac această afirmație, dat fiind că una dintre companiile mele activează în domeniul contabilității în Londra, având peste 50 de angajați.

Conform Biroului Național de Statistică, în 2019 au fost înregistrate peste 43.000 de companii de contabilitate în Marea Britanie. Și numărul lor este în continuă creștere.

Am văzut de zeci de ori firme de contabilitate care eșuează sau nici măcar nu reușesc să demareze pentru că nu au nimic original de oferit într-un domeniu suprasaturat.

Firma noastră a reușit pentru că continuăm să inovăm într-un domeniu care nu se pretează inovării.

Dacă vrei să pătrunzi într-un domeniu suprasaturat, încearcă măcar să oferi ceva unic.

2. Prea mult timp pierdut de un startup cu obținerea unui produs minim viabil

Domeniul tehnologic este dificil. Bula tehnologică dă semne de ruptură, iar arena este dominată de o mână de conglomerate – Facebook, Alphabet, Apple etc.

Nu a durat mult până când Facebook a devenit un concurent al Clubhouse, rețeaua socială bazată pe voce. Sau Twitter, de altfel.

Se întâmplă de nenumărate ori în domeniul tehnologiei: Instagram a copiat „stories” de la Snapchat, care au fost apoi copiate de LinkedIn. Spotify și TikTok au reușit să lupte împotriva încercărilor de a le copia caracteristicile. Dar încă nu există un verdict în cazul Clubhouse.

Până ca Facebook și Twitter să înceapă să copieze Clubhouse, noua rețea de socializare avea deja 10 milioane de utilizatori, datorită unor nume grele în rândul utilizatorilor săi. Dar capacitatea Clubhouse de a rămâne în joc depinde acum de cât de rapid poate inova și adăuga caracteristici de bază produsului său pentru a-și menține și a-și extinde baza de utilizatori.

Dacă ideea ta de startup tehnologic presupune prea mult timp pentru a dezvolta un produs minim viabil sau pentru a realiza actualizări, poți avea în vedere consolidarea echipei de dezvoltare de bază, astfel încât ideea de business să prindă aripi.

3. Ideea te plictisește

Poate că ai o idee genială în teorie, însă ție personal nu îți trezește niciun sentiment.

Acesta este un mare semn de alarmă.

Dacă Steve Jobs ne-a învățat ceva, este că succesul unei companii depinde în mare măsură de persoana aflată la cârmă.

Dar este important să reții că feedback-ul negativ poate avea un efect dăunător asupra unei idei de afaceri altfel solide. Dacă ești indecis în privința unei idei de business, nu le-o comunica și altora, până nu te hotărăști definitiv dacă vrei să continui sau nu cu aceasta. Altfel, feedback-ul negativ al altor oameni ar putea avea efecte devastatoare asupra parcursului ideii tale.

4. Idei de actualitate

Ideile de actualitate sunt dificil de implementat dacă nu ai la dispoziție toate resursele necesare.

Acestea sunt de fapt idei de business bazate pe cele mai noi tendințe ale pieței. Un bun exemplu în acest sens este reprezentat de hoverboard-uri. Sau de măștile de protecție împotriva Covid-19.

În cazul acestor idei, antreprenorii profită de o oportunitate apărută pe piață. Este dificil să ai mari realizări dacă nu dispui de capitalul necesar sau accesul la celebrități care să promoveze ideea ta.

Ideile de actualitate sunt excelente dacă vrei să faci bani repede – să investești din greu, să colectezi profitul și apoi să te retragi. Dar s-ar putea să nu fie cea mai bună alegere pentru proiectele antreprenoriale pe termen lung.

Cerințele minime pentru o idee de afaceri bună:

  • Singura limită a ideilor de afaceri este creativitatea persoanei care le propune. Însă o idee de afaceri de succes trebuie întotdeauna să întrunească următoarele criterii:
  • Să satisfacă o nevoie a pieței sau să rezolve o problemă.
  • Să fie (relativ) ușor de finanțat.
  • Să fie competitivă.
  • Să poată fi executată rapid (în comparație cu concurența, dacă este cazul).
  • Să fie ceva ce îl pasionează pe antreprenor.

O idee de business nu trebuie să fie perfectă pentru a avea succes. Dar trebuie să fie în mare parte solidă.

Acestea fiind spuse, ingeniozitatea antreprenorului, abilitatea sa de a rezolva probleme și dedicația sa reprezintă factorii care pot pune bazele unui proiect viabil.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com

5 moduri de a fi un lider puternic

0
lider puternic blog Doru Dima

Funcția de CEO este mai vag definită decât alte roluri de conducere. Iată ce trebuie să știi.

Indiferent de dimensiunea companiei, cu siguranță va trebui să fii prezent pe multe planuri ca CEO. Este important să nu te lași distras și să fii mereu atent la următoarele cinci priorități.

1. Definește strategia: răspunsul la întrebarea „ce?”

Primul pas constă în răspunsul la întrebarea „ce?”. Ce problemă încearcă să rezolve afacerea ta? Ce face ca soluția propusă de afacerea ta să fie mai bună decât alte soluții disponibile pe scară largă? Ca CEO, este responsabilitatea ta să subliniezi propunerea de valoare: valoarea potențială pe care o afacere promite să o ofere.

Va trebui să determini și care este baza ta de consumatori, care este poziția ta pe piață și care este peisajul competitiv. Răspunsul la întrebarea „ce?” te va ajuta să concretizezi avantajul competitiv al companiei (motivul pentru care soluția ta este mai bună decât alte soluții disponibile pe piață). Definirea inițială a acestei strategii îți va permite apoi să selectezi o echipă, să îți împărtășești viziunea, să aloci resursele aferente și să gestionezi în cele din urmă performanța afacerii tale.  

2. Selectează-ți echipa: răspunsul la întrebarea „cine?”

Pasul doi constă în răspunsul la întrebarea „cine?”. Poate că una dintre cele mai importante componente ale conducerii unei companii este reprezentată de personalul implicat. Cu toții am auzit că oamenii sunt cei care determină succesul sau eșecul unei afaceri.

În definitiv, nu contează care este propunerea de valoare, publicul țintă sau avantajul competitiv dacă nu ai o echipă talentată gata să execute sarcinile corespunzătoare. Selectarea membrilor echipei îmbină arta și știința.

Uneori, din punct de vedere empiric, cel mai talentat membru al echipei nu constituie neapărat cea mai bună alegere. Cu alte cuvinte, o echipă de fotbal în care toți jucătorii sunt exact ca Messi ar putea foarte bine să piardă fiecare meci. În realitate, diversitatea gândirii trebuie pusă pe primul plan. Angajează oameni mai inteligenți, mai buni decât tine și, în orice caz, diferiți.

Până la urmă, liderii care recunosc că nu pot face totul sunt cei care construiesc o afacere de succes prin crearea de echipe de talie mondială. Aceste echipe valorifică punctele lor forte și contrabalansează slăbiciunile lor – propulsând o afacere către o creștere inimaginabilă.

3. Împărtășește viziunea: răspunsul la întrebarea „de ce?”

Al treilea pas constă în a răspunde la întrebarea „de ce?”. În mod special, contează să știi care este motivația din spatele deciziilor comerciale care afectează modul în care lucrează oamenii tăi, dar și traiectoria afacerii în ansamblul ei.

De exemplu, de ce deschide compania ta o nouă reprezentanță? De ce introduci o nouă linie de produse sau servicii? Angajații tăi trebuie să înțeleagă raționamentul din spatele deciziilor majore. Firește, nu este vorba de orice decizie măruntă, ci doar de cele cu efecte semnificative. Cu alte cuvinte, deciziile care alcătuiesc viziunea ta.

Trebuie să comunici acest lucru – atât pe plan intern, cât și extern – cu regularitate. Pe măsură ce afacerea evoluează, trebuie să te asiguri că angajații, clienții și partenerii înțeleg deopotrivă unde se îndreaptă compania și, mai important, de ce. Înarmați cu aceste informații, angajații, clienții și partenerii se vor simți împuterniciți să contribuie la această viziune colectivă.

4. Alocă resursele: răspunsul la întrebarea „cum?”

Pasul patru constă în răspunsul la întrebarea „cum?”. Înainte de a trece la acest pas, este crucial ca strategia și viziunea de afaceri să fie clare. Aloci resurse pentru dezvoltarea produselor, noi membri ai personalului sau poate o nouă achiziție?

Răspunsul nu este atât de simplu. Folosește-te de strategia și viziunea ta pentru a-ți formula un răspuns informat. Întreabă-te cum te va ajuta această inițiativă să îți atingi obiectivele pe care le-ai stabilit pentru compania ta.

Te avertizez doar că, în calitate de CEO, probabil că nu vei avea niciodată toate informațiile de care ai nevoie pentru a lua o decizie. Dacă analizezi prea mult totul, s-ar putea să pierzi din impulsul inițial. Astfel, ca lider, este esențial să te simți confortabil cu luarea unor decizii educate chiar dacă nu ai toate informațiile. Contează să găsești un echilibru; de altfel, răspunsul la aceste întrebări este întotdeauna pe muchie de cuțit.

5. Gestionează performanța: bucla de feedback

Pasul cinci nu implică întrebări de tipul „ce?”, „cine?”, „de ce?” sau „cum?”, ci mai degrabă pasul final și bucla de feedback finală care leagă acest ciclu de cinci etape. Majoritatea responsabilităților pe care le vei avea în calitate de CEO vor fi caracterizate prin orientarea spre viitor, însă analiza trecutului este la fel de importantă pentru succesul afacerii.

Cât de bine funcționează afacerea în raport cu obiectivele stabilite în cadrul strategiei: se îndeplinesc criteriile de referință? Dacă răspunsul este negativ, va fi necesar probabil să ajustezi elementele întrebărilor „ce?, „cine?”, „de ce?” și „cum?”. Abilitatea de a pivota în timp real și de a-ți modifica abordarea este ceea ce îi deosebește pe liderii extraordinari de cei care sunt doar buni.

În fine, nu uita să îți gestionezi propria performanță. Un lider este răspunzător în fața oamenilor săi – nu invers. El se angajează să servească mai bine nevoile companiei și ale oamenilor săi; categoric, acesta este rolul unui CEO.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com

ORIENTARE IN CARIERA

DEZVOLTARE MANAGERIALA

Facebook

Twitter