Dacă putem numi un subiect recurent în domeniul management-ului, acela este “engagement-ul” angajaților. Este clar pentru toată lumea că satisfacția la locul de muncă nu mai este de ajuns pentru a vă menține angajații productivi. Cu toții știm că un angajat cu un nivel ridicat de engagement își face treaba mult mai bine – și de aceea echipele sau companiile care dispun de astfel de angajați sunt mult mai productive, profitabile și mai lipsite de probleme.

Deoarece engagement-ul este atât de important pentru companii, vă voi prezenta un studiu de caz despre compania Facebook pentru a înțelege mai bine ce îi face pe oameni să fie mai productivi la locul de muncă. Mulți cred că principalii factori pentru a obține un nivel de engagement ridicat sunt ca o persoană să lucreze alături de cel mai bun prieten al său, să fie tratată cu respect, să aibă un manager preocupat de angajați sau să aibă un control mai mare asupra echilibrului între viața profesională și cea personală. Deși aceste elemente sunt importante, niciunul nu reprezintă factorul principal ce determină engagement-ul angajaților.

Cel mai important factor ce determină un nivel înalt de engagement pentru angajații din cadrul companiei Facebook este mândria de a lucra pentru această organizație. În momentul în care oamenii se simt mândrii de locul în care lucrează, aceștia sunt mult mai mulțumiți, mai dedicați, au parte de mai mult succes și sunt mult mai predispuși să vă recomande compania și altor persoane.

Mândria joacă un rol important în viețile noastre. De exemplu, studenții sunt foarte mulțumiți de ei înșiși în momentul în care au un rezultat deosebit la un test sau termină facultatea cu brio. Același lucru poate fi observat în cazul fanilor echipei învingătoare – fanii de fotbal sau basket au creșteri considerabile de testosteron după o victorie. Părinții sunt mândri în momentul în care copiii reușesc să primească un premiu la sfârșit de an sau după câștigarea unui concurs – câteodată prea mândri…

Când vine vorba de engagement-ul angajaților, se pare că lumea a uitat de acest sentiment de mândrie. În majoritatea cazurilor, ne concentrăm eforturile asupra muncii depuse de angajați și asupra relațiilor dintre aceștia.

Acest lucru nu se aplică și în cazul angajaților de la Facebook. Cercetătorii din domeniul de management au descoperit faptul că acești oameni sunt mândri de organizația la care lucrează și, astfel, ajung să se identifice cu obiectivele companiei. În loc să se concentreze asupra obiectivelor personale, aceștia își îndreaptă toată energia spre a face tot ce este necesar pentru binele companiei. Aceștia văd recrutarea ca fiind responsabilitatea oricărui angajat Facebook – nu doar a echipei de recrutare – căutând în propriile lor rețele de networking candidați potențiali pentru locurile de muncă disponibile.

Există 3 factori principali ce prezic mândria angajaților față compania pentru care lucrează:
  1. Optimismul angajaților
  2. Misiunea angajatului în companie
  3. Contribuții aduse societății

Citește și Creșterea productivității de la locul de muncă după modelul Apple


  1. Optimismul angajaților

Oamenii sunt onorați atunci când lucrează pentru o companie ce demonstrează că are o identitate puternică. Companiile sunt “judecate” nu numai pe baza trecutului lor, ci și pe baza planurilor acestora de viitor. În fiecare departament al companiei Facebook, mândria se bazează cel mai mult pe optimism.  Oamenii sunt mai optimiști în momentul în care produsele sau serviciile la care lucrează vor ajuta la modelarea viitorului.

  1. Misiunea angajatului în companie

Misiunea celor de la Facebook este să creeze o lume mai deschisă și conectată. 16% din sentimentul de mândrie pe care angajații Facebook îl au se datorează misiunii companiei. Atunci când angajații înțeleg și internalizează misiunea organizației, munca reprezintă pentru ei mai mult decât un simplu job sau carieră – devine o chemare. În loc să se concentreze exclusiv asupra propriilor sarcini, angajații devin interesați despre cum ar putea să ajute la atingerea intereselor generale ale companiei. De exemplu, unul dintre inginerii de software, Shaomei Wu a fost rugată să rezolve anumite probleme apărute în sistem pentru ai ajuta pe cei cu deficiențe de vedere să poată citi textele de pe website. Odată începută această activitate, Shaomei a preluat inițiativa și a început să lucreze la un program ce descrie pozele pe care o persoană cu probleme de vedere ar putea să le acceseze. Cu cât proiectul a devenit mai complex, aceasta a ajuns să aibă propria ei echipă de 10 oameni care aveau ca singur scop să revoluționeze experiența pe care oamenii cu deficiențe de vedere o au pe platforma Facebook. Există studii în care s-a descoperit faptul că cei mai noi dintre angajați sunt mult mai influențați de colegii lor decât de liderii companiei în privința identificării cu misiunea organizației.

  1. Contribuții aduse societăți

Oamenii vor să vadă că organizația unde ei activează lucrează pentru a îmbunătăți viețile oamenilor. Aceste acțiuni pe care companiile le fac pentru binele societății pot avea un impact imens. Acesta este cazul și celor de la Holzconnection, o afacere de familie din Germania care vinde paturi etajate. Aceasta era în pericol să intre în faliment din cauza competiției ce apăruse pe piață. Totul s-a schimbat în momentul în care băiatul familiei l-a convins pe tatăl său să încerce marketing-ul digital disponibil pe platforma Facebook. În fiecare vineri, în cadrul companiei Facebook au loc sesiuni de întrebări și răspunsuri unde se relatează întâmplări în care Facebook a influențat în mod pozitiv viața oamenilor. Recent, o familie de refugiați sirieni ce trăiesc în Oakland, Statele Unite, au vorbit într-un video despre cum Facebook și Whatsapp i-au ajutat să țină legătura cu rudele din Siria.

Cu siguranță nu este o coincidență faptul că bunăstarea adusă oamenilor este parte integrantă a misiunii companiei. Și nu discutăm aici despre “corporate social responsibility (CSR)” – acesta reprezentând un proiect separat de produsele și serviciile de bază. Faptul că Facebook ajută la dezvoltarea tehnologiei spațiale, conservarea energiei, conectând oameni din întreaga lumea și reușind să facă informația accesibilă tuturor utilizatorilor – toate acestea duc la un sentiment profund de mândrie în rândul angajaților companiei.

Mândria reprezintă factorul ce stă la baza engagement-ului angajaților. După cum a spus și Voltaire: “ Rareori suntem mândri atunci când suntem singuri.” În momentul în care ne simțim că avem un scop real, ne concentrăm mult mai mult pe munca noastră și ajungem să simțim că locul nostru de muncă este o parte esențială a ființei noastre.

Platforma Great People Inside le oferă organizațiilor posibilitatea de a gestiona ciclul complet de viață al fiecărui angajat în companie, asigurându-se de rezultate optime, atât pentru angajat cât și pentru angajator. Pe baza sugestiilor de training din rapoarte, productivitatea, nivelul de engagement, wellbeing și retenția angajaților pot fi îmbunătățite considerabil, într-un timp scurt.

Solicitați un demo gratuit!

solicita evaluare gratuita blog

Sursa:

https://www.fastcompany.com