Cercetările au susținut în general beneficiile unei munci mai flexibile, însă rezultatele studiilor recente și criza Covid complică lucrurile.

Cercetările realizate în cadrul unui studiu cu privire la mediul de lucru, desfășurat de International Workplace Group în 2019, au arătat cum peste jumătate din angajați lucrau deja de la distanță, o parte din timp. Chiar și înainte de pandemie, 75% din angajați considerau munca la distanță ca fiind „noua normalitate”.

Acea nouă normalitate și-a făcut simțită prezența, în masă, pentru mulți dintre noi, câteva luni mai târziu.

Se pare că reacțiile sunt mixte din partea organizațiilor, în ceea ce privește menținerea scării la care se desfășoară telemunca în prezent. Companiile din tehnologie și chiar și câteva bănci importante au declarat public că vor reduce spațiul de birou și vor face trecerea către o abordare presupunând un „nod central”, asemenea unei configurații WeWork.

Cu toate acestea, reprezentanții Goldman Sachs au făcut comentarii publice, foarte mediatizate, cum că angajații se vor întoarce, patronul David Solomon afirmând următoarele: „Consider că în cazul unei companii ca a noastră, cu o cultură inovatoare a stagiilor caracterizate prin colaborare, [telemunca] nu este ideală. Și nu este o nouă normalitate.  Este o aberație pe care o vom corecta cât mai curând.”

Argumentele tradiționale pentru telemuncă s-au bazat pe starea de bine, pe un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală, atrăgând mai mulți candidați și chiar ducând la mai multă productivitate și implicare.

Dar comentariile din partea celor ca Solomon se abat de la constatările din literatura științifică, cum că lucrul de acasă este o soluție pentru multe dintre problemele actuale de la locul de muncă – și reliefează câteva dintre potențialele capcane.

De altfel, ar putea exista noi cercetări care să-i susțină punctul de vedere, mai ales când vine vorba de piatra filozofală pentru managerii de personal: implicarea. 

Dar, mai întâi, să trecem în revistă cercetările care arată că lucrul la distanță este extrem de benefic atât pentru angajați, cât și pentru organizații și ar trebui să fie un element cheie al viitorului.

Telemunca este benefică pentru implicare și productivitate

Multitudinea de studii realizate de Gallup prezintă o imagine favorabilă cu privire la efectele telemuncii. Și aceasta se referă predominant la implicarea angajaților.

Locurile de muncă cu o implicare ridicată, raportează Gallup, pot înregistra valori cu 41% mai reduse în cazul absenteismului și cu 21% mai mari în cazul rentabilității. Legătura cu telemunca este că implicarea atinge punctul maxim atunci când angajații își petrec între 60 și 80 la sută din timp lucrând la distanță, confirmând aparent că o combinație între timpul petrecut la birou în contact cu colegii și flexibilitatea telemuncii, cu accent pe aceasta din urmă, poate stimula performanțe și rezultate mai bune.

Exceptând beneficiile legate de performanță, posibilitatea lucrului flexibil poate atrage și mai mulți candidați – sau poate ajuta la menținerea celor angajați în prezent. Acest sondaj lansat în 2018 de Flexjobs a constatat că 78% dintre mileniali ar fi mai loiali unui angajator dacă ar avea opțiuni de lucru flexibile, în timp ce șapte din 10 au afirmat, de asemenea, că au plecat de la un loc de muncă sau au luat în considerare plecarea deoarece nu aveau posibilitatea unei munci flexibile.

Desigur, lucrul flexibil acoperă o plajă destul de largă, de la programul flexibil, până la posibilitatea de a alege tura, însă telemunca are un rol major. Totuși, angajații în telemuncă sunt cu adevărat mai implicați decât cei care lucrează de la birou? Poate că nu.

Telemunca poate avea și efecte distructive

Potrivit articolului lui Dan Schawbel din Harvard Business Review, în care analizează rezultatele unui studiu Virgin Pulse din 2018, se pare că angajații în telemuncă nu ar fi mai implicați, la urma urmei. Ar putea fi chiar mai predispuși să demisioneze.

Studiul a arătat că două treimi din cei 2.000 de angajați preponderent în telemuncă care au fost chestionați nu erau implicați și doar 5% au declarat că se văd lucrând în cadrul companiei pentru o întreagă carieră. În comparație, unul din trei angajați care nu lucrează la distanță afirmă același lucru.

Schawbel susține că aceste rezultate nu sunt surprinzătoare, menționând că oamenii doresc o oarecare interacțiune directă pentru a se simți legați de colegii de echipă.

Nu pot infirma acest lucru, iar majoritatea sondajelor de pe LinkedIn, pe care le-am văzut în ultimul an indică faptul că majoritatea ne-am dori un oarecare echilibru între telemuncă și timpul petrecut la birou. Cu toate acestea, cercetările nu abordează falia dintre generații, cu efectele ei asupra telemuncii, mai ales înainte de Covid – și modul în care aceasta poate influența rezultatele.

Așa cum a arătat sondajul FlexJobs, angajații mai tineri sunt cei care doresc de obicei flexibilitatea, iar numeroase studii au arătat că milenialii și Generația Z tind să fie mai puțin loiali unui singur angajator.

Analiza realizată de McKinsey Global Institute la momentul potrivit, cu privire la viitoarele evoluții ale muncii la distanță, publicată în noiembrie anul trecut, sugerează că „modelele hibride de muncă la distanță vor persista probabil și după pandemie, în special pentru o minoritate foarte bine educată și bine plătită din cadrul forței de muncă”.

Va fi Telemunca la scară largă de durată?

Pe scurt da, însă nu la nivelul actual. După cum a rezumat perfect raportul McKinsey:

“Virusul a străpuns barierele culturale și tehnologice care împiedicau lucrul la distanță în trecut, punând în mișcare o schimbare structurală în locul de desfășurare al muncii, cel puțin pentru unii oameni.”

Elementul cheie de aici este sintagma „pentru unii oameni”. Cred că pentru mulți dintre noi, necesitatea de a lucra de acasă ne-a deschis ochii către un nou mod de funcționare, de integrare a vieții profesionale cu viața personală, precum și a timpului, a stării de bine și a beneficiilor legate de costuri.

Însă acesta nu este pentru toată lumea. Înainte de Covid, oamenii care lucrau la distanță își doreau cu adevărat acest lucru. Era un beneficiu căutat și, implicit, mai apreciat, iar cei care au ales să lucreze la distanță recunosc probabil în sinea lor că au o personalitate și un mod de lucru care înclină spre o productivitate mai mare și un angajament mai mare în afara biroului.

De când a început pandemia, sunt deja sute de mii de oameni care lucrează la distanță, dar nu pentru că au ales acest lucru. Iar aceasta este principala diferență. De la bun început, nu aveau configurația corespunzătoare a spațiului de acasă. S-ar putea să aibă o personalitate care prosperă în condiții de interacțiuni sociale și constată că implicarea lor depinde de birou și de apropierea față de colegi.

O poveste interesantă în favoarea acestei perspective vine dintr-o emisiune radiofonică la LBC Londra, în care mai mulți ascultători care lucrează de acasă s-au plâns de permanenta prezență a celor dragi, întrucât și aceștia au fost trimiși acasă pe perioada pandemiei.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com