Leadership-ul este unul dintre cele mai importante atribute ale unui manager eficient, dar este și cel mai răspândit defect printre manageri. În mod normal companiile îi promovează pe cei mai talentați în poziții manageriale, dar leadership-ul eficient este o abilitate care se dezvoltă prin formare, instruire și experiență.

Chiar dacă performanța ta a fost bună și esti considerat potrivit pentru munca respectivă, să-i conduci pe alții poate fi un lucru complet nou. Nu presupune că a fi un muncitor eficient se transformă în a fi un manager eficient – mai ales dacă noua ta responsabilitate este să-i conduci pe ceilalți. Am realizat o listă cu 10 sfaturi de leadership pentru a-i ajuta pe managerii fără experiență să aibă succes în această nouă aventură și să evite eșecul:

1. Acceptați că aveți încă multe de învățat.
Ați muncit din greu pentru promovare și aveți o expertiză bogată în domeniul respectiv, dar puteți realiză că duceți lipsă de încredere în sine când vine vorba de abilitatea de a conduce. Fiți pregătiți să învățați de la ceilalți, inclusiv de la noua echipă.

2. Comunicați clar.
Întotdeauna mențineți echipa complet informată despre obiectivele proiectelor, priorități și termene limită importante. Comunicarea eficientă este esențială și în construirea credibilității și în obținerea sprijinului din partea echipei, deci asigurați-vă că oferiți o direcție clară și că întrebările și feedback-ul sunt binevenite.

3. Oferiți un exemplu bun.
Comportați-vă cu același nivel de profesionalism și dedicare pe care-l așteptați de la ceilalți. Dacă vreți ca echipa să fie optimistă și prietenoasă, asigurați-vă că așa sunteți și voi. Dacă vă așteptați ca rapoartele scrise să fie lipsite de greșeli, atunci dublați-vă eforturile sau rugați pe cineva să vă ajute.

4. Încurajați feedback-ul.
Câteodată, angajații nu sunt dispuși să vorbească despre anumite probleme dacă nu sunt îndemnați. Interesați-vă care sunt opiniile lor despre subiecte precum training-ul, proiecte sau resurse și promovați politica ușilor deschise. Astfel vă veți asigura că echipa știe că sunteți dispus să le ascultați îngrijorările și problemele și, totodată, vă va ajuta să găsiți soluții la orice problemă.

5. Recunoașteți meritele.
Există multe motive pentru a recunoaște meritele și pentru a oferi feedback constructiv angajaților. Prin felicitarea publică a realizărilor și a eforturilor echipei tale, nu le crești doar încrederea, ci și încurajezi viitoarele contribuții și eforturi. Laudele nu trebuie să fie mereu formale; felicitarea angajaților poate fi o parte obișnuită din comunicarea zilnică cu echipa ta.

6. Fiți hotărâți.
Un lider de calitate trebuie să poată lua decizii și să și le mențină. Oamenii nu se simt confortabil cu cineva care se răzgândește constant. Ruth Mayhew de la Chron.com explică faptul că “Adăugarea valorii în compania ta dintr-o poziție de lider depinde foarte mult de abilitatea de a lua decizii fără a ezita sau a fi nehotărât. Managerii își câștigă respectul impunându-și autoritatea cu încredere, fără să arate semne de dictatură.”
Un lider care este încrezător cu modestie poate lua decizii fără să-i fie frică de eșec. Managerii eficienți nu sunt perfecți, deci utilizarea situațiilor care nu au mers conform planului ca oportunități de învățare și exemple negative reprezintă un avantaj. Angajații își pierd încrederea în manageri dacă aceștia neagă repercusiunile deciziei pe care au luat-o.

7. Ajutați-vă echipa să vadă imaginea de ansamblu.
Păstrați-vă timp pentru a explica echipei în ce mod sarcinile și proiectele lor ajută la atingerea scopurilor generale ale companiei. Acest lucru vă va ajuta să le demonstrați de ce fiecare sarcina pe care o îndeplinesc poate avea un impact asupra reputației și succesului companiei.

8. Creați un mediu de învățare și dezvoltare continuă – asigurați-vă ca sunteți implicați în acest proces.
Încurajați-vă echipa să exploreze noi metode pentru a-și atinge obiectivele individuale și pe cele ale companiei. Permiteți-le să învețe din greșeli și răsplătiți ideile noi și inovatoare.

9. Oferiți îndrumare profesională.
Un bun manager și lider ar trebui să fie și un mentor. Fiți disponibili pentru membrii personalului și exprimați-vă interesul pentru dezvoltarea carierei lor în cadrul companiei. Nu uitați de puterea motivațională a oricărui fel de recompense, deoarece angajații vor aprecia implicarea voastră în progresul lor.

10. Aveți răbdare cu propria persoană.
Dezvoltarea unor abilități solide de leadership și manageriale necesită mult timp, mai ales atunci când vă adaptați noii poziții. Căutați îndrumare de la colegi sau de la managerul de linie oricând aveți nevoie. Procedând astfel, vă veți îmbunătăți abilitățile de leadership și veți face pași mari spre drumul de a deveni un bun manager.

Chiar dacă această listă este destinată noilor manageri, sfaturile îi pot ajuta și pe managerii experimentați să își amintească lucrurile de bază. Așa cum este valabil cu majoritatea lucrurilor, cu cât o persoană stă mai mult în același rol la locul de muncă, cu atât își stabilește mai bine propriile sale metode. Aceste sfaturi de leadership au scopul de a-i ajuta pe noii manageri să obțină o perspectivă nouă asupra muncii lor zilnice, ceea ce nu le va îmbunătăți doar propria eficiență, ci va crește și performanța celor pe care îi conduc.
Voi cum v-ați descurcat în prima poziție de conducere?