Salariul mediu săptămânal pentru lucrătorii din Statele Unite este de 786 dolari americani – sunt însă angajatorii recompensați pe măsura investiției lor? Situația este preponderent nefavorabilă pentru ei,  întrucât un studiu organizat de Gallup a descoperit că doar 30 la sută din forța de muncă americană este implicată, restul reprezentând un cost de până la 550 de miliarde de dolari anual pentru companii. Chiar dacă nu vă dați seama de acest lucru, probabil vă plătiți angajații pentru a socializa cu colegii, pentru a da telefoane în interes personal sau chiar pentru a face cumpărături online. Rezultatele unui studiu recent realizat de Salary.com au dezvăluit aproape tot ce se poate ști legat de pierderea timpului la locul de muncă, iar dacă apreciați productivitatea și performanța, veți dori probabil să știți care au fost aceste rezultate. Pregătiți-vă – cifrele sunt șocante.

Cât de mult timp se pierde la locul de muncă?

Aproape 7 din 10 oameni au declarat că pierd timpul la serviciu – în fiecare zi. Prin urmare, doar 30 la sută nu pierd timpul în fiecare zi; este impresionantă asemănarea cu rezultatele studiului realizat de Gallup și anume că doar 30 la sută din forța de muncă din America este implicată. Consider că există o strânsă corelație între cele două cercetări. 34 la sută dintre respondenți au afirmat că pierd până la 30 de minute la serviciu în fiecare zi, iar 24 la sută că pierd 30-60 de minute în fiecare zi. Trebuie pus accent pe „în fiecare zi”! În plus, 21 la sută raportează că pierd vremea o dată sau de două ori pe săptămână, iar 10 la sută afirmă că nu pierd niciodată vremea la locul de muncă. Prin urmare, angajatorii nu au rezultatele la care se așteaptă decât în cazul unui angajat din zece.

Identificarea activităților cu care se pierde timp

Cu scuzele de rigoare domnilor, se pare că bărbații pierd mai mult timp la locul de muncă decât femeile. Conform studiului, 73 la sută din bărbați pierd vremea, comparativ cu 66 la sută din femei. Chiar dacă diferența nu este mare, merită totuși luată în considerare.  Având în vedere că așa-numita generație Y este de ceva timp un subiect important de discuție, să vedem unde se încadrează. 75 la sută dintre angajații aparținând generației Y, adică având vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, au afirmat că pierd vremea zilnic. Chiar dacă nu este genul de rezultat cu care să ne mândrim, veți fi surprinși să aflați că acest grup a fost întrecut de 82 la sută din cei între 26 și 32 de ani și 76 la sută dintre cei între 33 și 39 de ani care au afirmat același lucru. Între lucrătorii cu cel mult o diplomă de liceu și cei cu doctorat, cine credeți că pierde mai mult timp? Dacă vă gândiți că este vorba despre  angajații cu diplomă de liceu sau mai puține calificări, vă înșelați! Doar 59 la sută dintre ei au declarat că pierd timpul, comparativ cu 76 la sută dintre cei cu doctorat. Unii ar putea spune că și-au câștigat dreptul de a pierde vremea, dar adesea primesc bani serioși pentru a avea o performanță sub cea normală, prin urmare acest gen de situație costă.

Dacă nu lucrează, ce fac, de fapt?

Poate că angajații dumneavoastră cei mai talentați nu sunt foarte matinali. Probabil nu au timp să își facă o cafea și să citească ziarul de dimineață, la fel ca cei 37 la sută care au ales „citirea știrilor” ca principală activitate prin care pierd timpul. Cu toate acestea, activitatea preferată era conversația cu colegii, în proporție de 43 la sută. Alte activități includ:

  •  Navigatul pe internet – 28% 
  • Site-urile de socializare – 4%
  • Trimiterea de SMS-uri – 4%
  • Apelurile telefonice personale – 4%
  • Cumpărături online – 2%

Majoritatea activităților cu care se pierde timpul sunt posibile datorită tehnologiei și a conexiunii internet de la locul de muncă, dar 20 la sută din respondenți au afirmat că nu vizitează niciodată site-uri fără legătură cu serviciul, atunci când sunt la locul de muncă.

Când și de ce pierd timpul?

Există o mulțime de motive pentru care angajații pot decide să se ocupe de altceva decât de muncă. Chiar dacă unele din aceste motive nu au legătură cu munca, multe dintre ele au. 11 la sută din angajații chestionați au afirmat că pierd vremea deoarece nu sunt stimulați suficient să depună efort, iar 10 la sută fac acest lucru deoarece sunt nemulțumiți de locurile lor de muncă – din care, trei la sută se datorează salariului mic. Restul de 9 la sută sunt doar plictisiți. Aproape jumătate din respondenți au declarat că vineri pierd cel mai mult timpul, ceea ce nu ar trebui să ne surprindă. N-ar trebui să ne surprindă nici faptul că între orele 15 și 17 angajații tind cel mai mult să se îndepărteze de activitățile profesionale, dar 15 la sută din cei matinali aleg să piardă timpul între orele 7 și 9 ale dimineții! În general, cu cât e mai târziu, cu atât sunt șanse mai mari să aibă loc activități extraprofesionale la locul de muncă.

Cei mai importanți factori perturbatori la locul de muncă:

Poate fi nevoie de până la 23 de minute pentru ca un angajat să revină la activitățile profesionale după ce a fost distras de altceva. Unii angajați pierd vremea fără să vrea neapărat, deoarece alți factori profesionali îi pot distrage cu preponderență chiar și pe cei mai productivi și devotați dintre angajați. În cadrul studiului s-a pus întrebarea: „Care este cel mai important factor perturbator la locul de muncă?”, iar cei 1000 de respondenți au dat următoarele răspunsuri:

1. Prea multe ședințe – 19%
2. Ineficiența membrilor echipei – 17%
3. Colegii – 17%
4. Raporturile de forță de la locul de muncă – 13%
5. Munca intensă – 13%
6. Alte motive – 11%
7. Șeful meu – 8%

V-ar putea șoca faptul că ședințele pe care le organizați pot face mai mult rău decât bine, depășind ca importanță colegii și ineficiența membrilor echipei, în topul factorilor perturbatori de la locul de muncă. În plus, ar putea fi nevoie să vă examinați procesele manageriale, întrucât 8 la sută au afirmat că șeful lor le distrage atenția cel mai mult la serviciu.

Ce e de făcut?

Unele activități și pauze la locul de muncă pot chiar să sporească productivitatea și performanța, dar  diferența dintre util și nociv este subtilă în ceea ce privește activitățile extraprofesionale strategice. Treizeci la sută dintre angajații intervievați au afirmat că angajatorii le restricționează folosirea unor site-uri personale în timpul orelor de lucru, dar aceste politici nu sunt întotdeauna atât de eficiente pe cât v-ați aștepta. Dacă angajatorul ar bloca accesul la anumite site-uri, 52 la sută dintre angajați au afirmat că ar folosi propriile calculatoare, telefoane sau tablete pentru a le accesa. Deși majoritatea respondenților (78%) au afirmat că restricționarea internetului nu ar fi un factor determinant în decizia de a lucra în cadrul unei organizații, 15 la sută ar refuza o ofertă de lucru sau și-ar căuta un alt loc de muncă dacă s-ar aplica acest gen de politici. Tehnologia schimbă cu siguranță modul în care lucrăm, adesea ajutându-ne să ne desfășurăm mai ușor activitățile, dar dorințele angajaților pot la rândul lor să schimbe și să pună la îndoială productivitatea la locul de muncă.

Deși rezultatele studiului asociază utilizarea internetului cu pierderea timpului, rețineți că 60% din cei chestionați consideră că le crește productivitatea dacă petrec timp desfășurând activități extraprofesionale la locul de muncă. Accesul la internet nu este o problemă în acest caz, ci doar un simptom al unei alte probleme, prin urmare nu trebuie să blocați accesul online. Analizând rezultatele studiului, am descoperit câteva moduri în care se poate elimina sau reduce pierderea productivității.

  • Responsabilizați-vă angajații
  • Implicați-i în proiecte semnificative și interesante
  • Optimizați procesele de la locul de muncă (ședințele, de exemplu) pentru a crea mai puțini factori perturbatori
  • Oferiți stimuli ai performanței
  • Angajați oameni care facilitează performanța ridicată în mediul de lucru – nu factorii perturbatori
  • Mențineți un echilibru rezonabil între muncă și distracție; ce-i prea mult strică.

Este puțin probabil ca pierderea vremii să dispară vreodată, întrucât situațiile din fiecare zi sunt greu de prezis sau de controlat. Cu toate acestea, foarte mult timp se pierde la locul de muncă zilnic și chiar dacă nu putem recupera timpul pierdut, există multe modalități în care angajatorii pot reduce semnificativ timpul pierdut pe viitor, sporind performanța la locul de muncă.

*Articol publicat în numărul 210 al revistei Cariere, septembrie 2014. Revista Cariere se distribuie în rețeaua Inmedio.